Tags

Related Posts

Share This

Sinema Tadında Eğitimler

Sınıfta katılımcının ilgisini zinde tutmak ve öğrenmeyi sağlamak eğitimciler ve eğitim tasarımcıları için üstün bir emek gerektiriyor. Katılımcı isteyerek mi geldi, konu ilgisini çekiyor mu, ihtiyacı var mı, içeriği beğendi mi, eğitmeni beğendi mi, anlatılanları uygulamak istiyor mu vb. birçok noktada öğrenme deneyiminin tatmin edici olması lâzım.

Sinemayı sever misiniz? Vaktin nasıl geçtiğini anlamadan kapıldığınız, hayran kaldığınız filmler oldu mu? İşte benim bazı favorilerim: The Shawshank Redemption, Indiana Jones 3, The Last Castle, Cars, Pulp Fiction… Sinemada bizi büyüleyen her ne ise bundan istifade edip eğitimleri daha etkili kılmamız mümkün olabilir mi? Bence evet. Birkaç örnekle bu tezi desteklemek isterim.

Film senaryoları genelde üç ana bölümden oluşur: İlki kahramanla (protagonist) ve anti-kahramanla (antigonist) tanıştığımız, kahramandan çözmesi beklenen sorunun ne olduğunu anladığımız bölüm. İkinci bölümde ise kahramanımızla bildiği yöntemle sorunu çözmeye çalışır ama kısmen veya tamamen çuvallar. Üçüncü bölüm ise kahramanımızın içsel veya dışsal bir yolculukla dönüştüğü ve yeni benliğiyle anti-kahramanı alt ettiği bölümdür. Çatışma (conflict) filme dinamizmi veren en önemli unsurdur bana göre (sonra çelişki ve sürpriz gelir). Kahramanla anti-kahraman arasındaki gerilim bu çatışmanın ana kaynağıdır.

Lafı fazla uzatmayayım. Bu kadar sinema bilgisinden sonra işte bazı önerilerim:

1.      Eğitimin girişi film senaryosundaki ilk bölümdür. Sorunun (anti-kahramanın) ne olduğunu ve eğitimin bunu nasıl çözeceğini anlatın.

2.      Katılımcıları kahramanlaştırın yani oyuna dahil edin. Kişisel ihtiyacı ile eğitim arasında güçlü bir bağ kurun ki konuya ilgisi artsın.

3.      Öğrenmeyi eğitim esnasında sık sık ölçerek çatışmayı körükleyin.

4.      Çatışmada dengeyi korumak için (gerçek zamanlı bir senarist olarak) içeriğin zorluk seviyesini ayarlayarak kahramanlarınızı akışta tutun (kolay anladılarsa ileri bir teknik verin mesela).

5.      Üçüncü ve son bölümde geçerken kahramanınızı galip kılın. Bunun için üçüncü bölümün başında bir motivasyonel konuşma yaparak katılımcıların öğrendiklerini uygulayarak (içsel yolculuğunu tamamlayabileceği) başarıyı tadabilecekleri bir uygulama seansı tasarlayın.